Den europeiske union har etablert et omfattende juridisk rammeverk for avfallshåndtering som har som mål å øke gjenvinningsgraden og forbedre avfallshåndteringseffektiviteten på tvers av EUs medlemsland.
En vesentlig del av dette lovverket er knyttet til søppelavgift, et tiltak som har skapt betydelig debatt og utfordringer for lokale kommuner.
Dette skriver avisen euroweeklynews
Loven sier eksplisitt at kommunene ikke kan gå med underskudd på denne avgiften, og pålegger dermed kommunene å sørge for at kostnadene ved innsamlings- og behandlingstjenester fullt ut overføres til innbyggerne.
Økning i renholdsavgiften forventes i mange kommuner på Costa Blanca
Dette kravet tar sikte på å motivere innbyggerne til å øke innsatsen med å separere husholdningsavfall, noe som igjen forventes å redusere de totale kostnadene knyttet til avfallshåndtering og deretter redusere gebyrene som gjenspeiles i kommunale regninger. Derfor gjennomgår flere kommuner sine renovasjonskostnader for det kommende året. For eksempel vurderer Benidorm, som allerede godkjente en betydelig økning i fjor, nå en ny prisstruktur basert på nabolag.
Denia er en annen kommune som har valgt et nabolagsbasert faktureringssystem, med en forventet prisøkning på omtrent 20 % for 2025.
Tilsvarende vil innbyggerne i Villajoyosa se avfallshåndteringsgebyrene strukturert over fem soner, noe som resulterer i avgifter som varierer mellom €120 og €172, avhengig av området. Videre vil Calpe oppleve en betydelig økning i avgiften i år, ettersom satsen for avfallshåndtering forventes å bli nesten dobbelt så stor som den forrige.