I 2024 demonstrerte luftfartsindustrien motstandskraft og tilpasningsevne, og overkom alle slags utfordringer, fra forstyrrelser på grunn av cyberangrep til ekstreme værforhold som testet global reiseaktivitet.
Dette skriver spanienidag.es
Til tross for disse hindringene oppnådde både flyselskaper og flyplasser gode resultater. Cirium, den globale plattformen for luftfartsdataanalyse, har publisert sin årlige On-time Performance-rapport, som avslører at et spansk flyselskap er den mest punktlige operatøren i Europa og ledende innen lavprissegmentet.
Det er Iberia og Iberia Express som har blitt anerkjent som de mest punktlige flyselskapene i Europa i 2024. Iberia Express og Iberia oppnådde prosentandeler på henholdsvis 84,69 prosent og 81,59 prosent, ifølge Ciriums ‘On-time Performance Report’.
Tredjeplassen på rangeringen går til Scandinavian SAS med en punktlighetsprosent på 81,40 prosent, etterfulgt av et annet spansk flyselskap, nemlig Vueling, med en punktlighetsprosent på 81,20 og deretter Norwegian med 79,23 prosent.
Topper også globalt
I tilfellet med Iberia Express er det en dobbel feiring, da selskapet faktisk leder rangeringen av de mest punktlige lavprisflyselskapene i verden.
Etter Iberia Express ser topp fem listen slik ut: Gol (84,09 prosent), Azul (82,42 prosent), Peach Aviation (82,32 prosent) og Vueling (81,20 prosent). Norwegian kaprer en syvendeplass med 79,23 prosent av sine flyvninger på tid.
På den globale listen over alle flyselskaper går førsteplassen til Aeromexico med en punktlighetsrate på 85,73 prosent, foran Saudi Airlines (86,35 prosent).
Så mange kanselleringer I rapporten kan du også se hvor mange fly som ble kansellert i fjor blant Europas største, og her er det tydelig at det gikk helt galt for Lufthansa: