Studien som har kostet én million euro vil se på å finne alternativer for å øke kapasiteten på A-7, samt opprette nye forbindelser med AP-7 bomvei og forbedre eksisterende veinett.
En plan for å utbedre hovedveien langs Costa del Sol haster, samferdselsdepartementet vil se på å blant annet redusere tungtrafikken langs ruten.
Bedrifter kan nå søke om å gjennomføre en foreløpig mulighetsstudie som vil fastsette den beste måten å forbedre flyten på motorveien A-7 mellom Torremolinos i Malaga-provinsen og Torreguadiaro (Cadiz).
Utredelsen, verdt én million euro, vil se på alternativer som å øke kapasiteten på motorveien A-7, samt å skape nye forbindelser med bomveien AP-7 og forbedre eksisterende.
Studien vil fokusere på området mellom kilometer 1000 (Torremolinos) og 1090 (Torreguadiaro, Cadiz) av A-7. Departementets teknikere har fra første stund påpekt at en stor del av traseen til dagens vei kommer fra utvidelsen av den gamle N-340, noe som har ført til tallrike adkomster fra klynger av boligfelt spredt langs Costa del Sol, “et område med sterkt byutviklingspress”.
I tillegg har A-7 en høy daglig trafikkbelastning. Strekningen mellom Fuengirola og San Pedro Alcántara overskred 65 000 kjøretøy i gjennomsnitt per dag i 2019, og nådde til og med 93 945 på et punkt nær San Pedro. – Servicenivået på A-7 stemmer ikke overens med virkeligheten, uttalte teknikerne.
Hva kan gjøres?
For å finne en løsning vil det bli utarbeidet en plan for området, å ta hensyn til alle handlingsmuligheter, med mulige løsninger for å øke kapasiteten på motorveien A-7 inkludert mulig omlegging av adkomster gjennom bygging av side- eller serviceveier, og ombygging av veikryss.
“Den grunnleggende målsettingen må være å forbedre trafikksikkerheten og, så langt det er mulig, redusere trafikkbelastningen.” Det foreslås også å bygge omkjøringsveier i områder med tettbygde strøk, samt nye forbindelser mellom A-7 og AP-7, og utbedring av eksisterende.
Situasjonen rundt A-7 betyr imidlertid at tiltak for å øke kapasiteten og opprette serviceveier for å omorganisere adkomster kan i mange seksjoner være umulig “på grunn av de økonomiske og sosiale kostnadene ved tiltakene som ville være nødvendige “.
Utredningen skal også fastslå eventuelle verneområder som viltkorridorer, interesseområder for fauna og flora, kulturminner og annet, samt gi anslag på byggekostnader.