Spanias transportminister Óscar Puente forplikter seg til å gå videre med kystlinjeplanen etter at opposisjonen har kritisert “jernbanekaoset” på Costa del Sol.
Han hadde allerede vist tegn på sin entusiasme via sosiale medier for at en toglinje skal bygges langs Costa del Sol, etter transportmøtet i Malaga 28. november.
Han har nå vært tydelig om sitt engasjement i Congreso de los Diputados, underhuset i det spanske parlamentet.
“Denne regjeringen har begynt å studere Costa del Sol-toget, og jeg skal gjenta det jeg sa her om dagen på sosiale medier: vi skal ikke bare gjennomføre studien, men vi skal bygge linjen,” sa ministeren.
“Denne regjeringen kommer til å gjøre Costa del Sol-toget til en realitet, og denne ministeren er ikke kjent for å komme med tomme løfter; hvis vi sier at vi kommer til å gjøre det, kan andaluserne endelig tro på det,” sier han videre.
På et politisk notat la Puente til: “Det vil si, hvis de stoler på at vi gjør det, fordi den som absolutt ikke vil gjøre det er en PP-regjering, som i mange år ikke har gjort noen verdens ting. “Vi jobber endelig med Costa del Sol-toget, og dette bør ønskes velkommen av PP, fordi vi har ordføreren i Malaga (Francisco de la Torre) og ordføreren i Marbella (Ángeles Muñoz) og mange ordførere i det området (alle de er fra PP) som har krevd at denne linjen blir en realitet over lang tid”.
På statlig nivå må vi gå tilbake til tiden til ministeren Íñigo de la Serna (PP) for å finne en av få presedenser for et så sterkt og relevant engasjement. I januar 2018 kom ministeren for offentlige arbeider til Marbella for å presentere en studie for en utvidelse av C1 (Málaga-Fuengirola) pendlerlinje til Marbella og Estepona.
Da vurderte departementets tjenestemenn to mulige ruter, med en investering på mellom 2.370 og 3.850 millioner euro, men kun for et tog som det nåværende og begrenset til den ruten, ikke fra Nerja til Algeciras, som er det som blir foreslått nå.
Under hans mandat ble dessuten mulighetsstudien igangsatt, men prosjektet ble stoppet på grunn av mangel på budsjetter og regjeringsskiftet.
Tidligere studier
Nå er konteksten en annen. Fra innledende bekymringer har ministeren gått videre til å støtte initiativet fullt ut, som han allerede har forsvart heftig ved to anledninger i løpet av noen dager. “Jeg er sikker på at denne infrastrukturen er mulig og vil bli en realitet før heller enn senere”, sa han på X etter møtet 28. november.
Generalsekretæren for bærekraftig transport, Álvaro Fernández Heredia, lovet i slutten av forrige måned i Malaga å legge ut på anbud en mulighetsstudie for jernbanen Nerja til Algeciras før slutten av året. Han ba også innbyggerne om “tålmodighet”, og la til: “Disse prosjektene er trege, men det viktigste er å starte etter 30 års venting. Nok en gang vil det være en sosialistisk regjering som vil gjøre det, som alle de store infrastrukturene i provinsen.”
Paradoksalt nok, nesten samtidig, i andre offentlige fora, kritiserte fremtredende andalusiske ledere regjeringen for dens passivitet angående kystjernbanen.









