Fra i dag kan du bli bøtelagt på opptil €30 000 hvis du ikke følger en ny lov som påvirker turistdokumentasjon og data. The Real Decreto 933/2021, kalt “Big Brother” loven har blitt sterkt kritisert av reiselivssektoren for å “krenke besøkendes personvern” og “skape unødvendig admin” når personalet skal samle inn opptil 31 data per person.
Den nye loven anses å være en av de strengeste reglene i EU, og betyr at alle som er 14 år eller eldre må oppgi fullt navn, kjønn, nasjonalitet, passnummer, fødselsdato, hjemmeadresse, mobilnummer og e-postadresse.
Selv om de under 14 ikke trenger å gi informasjonen, må voksne som reiser med dem forklare sitt forhold til den mindreårige.
Turistdetaljer må loggføres på en digital plattform kalt “Ses.Hospedajes”, som for tiden har over 4,77 millioner besøkendes detaljer og deles med sikkerhetsstyrker og politi for å hjelpe med å spore kriminelle.
Over 61 540 hoteller, 1 994 reisebyråer, 1 720 bilutleiefirmaer og 222 nettsteder er registrert på plattformen.
Vil skape kaos, uttaler hotelforeningen CEHAT
Spanias ledende hotellforening, CEHAT, har kritisert de nye reglene, sammenlignet de med «Big Brother» og uttalt at dette vil «skape kaos». De har nå lansert en juridisk utfordring rundt reglene som de frykter kan krenke kundenes personvern og kan føre til bøter i henhold til EUs generelle databeskyttelsesforordning.
Til tross for kritikk, har innenriksdepartementet forsvart endringene og sagt at «verktøyet” mot organisert kriminalitet er «gjennomsiktig og effektivt». Det er de ansatte i serviceindustriens ansvar å registrere gjester og påvirker blant annet gjestgiverier, vandrerhjem, hoteller, overnatting på landet, camping og campingplasser. Gruppens generalsekretær Ramon Eestella har uttalt at Spania allerede er det eneste landet der hoteller må sende gjeste-ID-informasjon til politiet.
CEHAT sier i en uttalelse: “Ikke bare kan det krenke grunnleggende personvernrettigheter, men det truer også med å komplisere og hindre opplevelsen til millioner av besøkende som velger Spania som reisemål.”
De hevder at dette kan føre til store forsinkelser og mye ventetid, spesiellt i høysesongen, men innenrikskontoret insisterer fortsatt på at de nye reglene har tatt alle hensyn, inkludert både retten til privatliv og behovet for å beskytte sikkerheten til samfunnet som helhet.
Foreløpig har databasen hjulpet med å finne minst 18 584 personer og tidligere lovgivning går tilbake 65 år, så lovgivere hevder at reglene var “foreldet” og trengte oppdatering.
Mindre overtredelser, som å sende data for sent, vil føre til bøter på mellom €100-600. Mens alvorlige overtredelser som manglende sending av data vil medføre bøter på opptil €30 000.
Her er alle detaljene som må samles inn:
Firmadetaljer: Navn eller firmanavn på eieren, CIF eller NIF, kommune, provins, fasttelefon og/eller mobiltelefon, e-postadresse, firmanettsted og url.
Utleieselskapsdetaljer: Navn eller firmanavn på eieren, CIF eller NIF, kommune, provins, fasttelefon og/eller mobiltelefon, e-postadresse, firmanettsted og url for å identifisere annonsen. Detaljer om virksomheten: Type virksomhet, navn, fullstendig adresse, postnummer, by og provins.
Reisedata: Fullt navn, kjønn, identitetsdokumentnummer, type dokument (ID-kort, pass, TIE), nasjonalitet, fødselsdato, bosted (full adresse, by og land), fasttelefon og mobiltelefon, e-post, antall reisende og forhold mellom reisende (i tilfelle noen av dem er mindreårige).
Transaksjonsdata: Kontrakt (referansenummer, dato og signaturer), kontraktsgjennomføringsdata (dato og klokkeslett for innreise og dato og klokkeslett for utreise) og betalingsdata (type, identifikasjon av betalingsmiddel som korttype og nummer, innehaver av betalingsmiddel, utløpsdato for kortet og betalingsdato).
Ikke-profesjonell innkvartering: Noen data varierer, inkludert fullt navn, kjønn og ID på eiendomseieren, samt antall rom eller internettforbindelse til etablissementet.
Leiebil: Dataene er lik de for overnatting, men med tillegg av tilsvarende informasjon om hovedsjåføren og sjåfør 2 (hvis aktuelt).