Málaga lufthavn, har strammet inn reglene for å redusere flystøy ved å innføre økte landingsavgifter for støyende fly, spesielt om natten.
Avgiftene for disse flyene, kan øke med opptil 140 prosent, avhengig av hvilken støykategori flyet tilhører og når på døgnet det lander eller tar av.
Redusere støy
Målet med dette tiltaket, som ligner på de som også brukes på lufthavner, som Barajas i Madrid og El Prat i Barcelona, er å redusere støyforurensning og beskytte området rundt lufthavnen.
Planen er en del av det strategiske støykartleggingsprosjektet for Málaga lufthavn, skriver avisa Opinión de Málaga.
Nattlandinger
Avgiftene er basert på flyets akustiske kategori, der kategori 1 inkluderer de mest støyende flyene. For denne kategorien økes avgiften med 70 prosent for landinger mellom 07.00 og 22.59, og stiger ytterligere til 140 prosent for nattlandinger mellom kl. 23.00 og 06.59.
Kategori 2-fly, som produserer litt mindre støy, får en avgiftsøkning på 20 prosent på dagtid og 40 prosent om natta.
Skal evaluere
Til tross for at avgifter hittil har bidratt til å fornye flyflåten, slår flyplassens miljøplan fast at effekten har avtatt. Dette ettersom eldre, støyende fly nesten ikke brukes lenger. Lufthavnledelsen planlegger derfor å evaluere nye metoder for å fremme bruken av roligere fly, spesielt i nattetimer.
For å overvåke og administrere støynivåer, bruker Málaga lufthavn syv faste og to mobile støymålestasjoner, strategisk plassert rundt flyplassen i områder som Churriana og Campanillas.