En helt nye covid-variant sprer seg i hele verden, og viruset sprer seg raskt. Helsepersonell i Europa frykter at den nye varianten blir den dominerende stammen av viruset.
Denne nye XEC-stammen ble først oppdaget i juni i Tyskland. Siden har flere land, som blant annet Spania, rapportert om virusvarianten. Totalt er det registrert 1 115 tilfeller på verdensbasis. 29 land har meldt om det nye COVID-viruet. I USSA har 24 av 50 delstater allerede notert seg for varianten.
Dette er symptomene
Det skal være en kombinasjon av KS.1.1 og KP.3.3-variantene det dreier seg om. Symptomene er de samme som tidligere ved influensa og forkjølelse. Et betyr feber, hoste, tap av smak- og luktesans, kortpustethet, kroppssmerter og tretthet.
Det er også vanlig med hodepine, sår hals, tretthet, rennende nese, diare, kvalme og oppkast.
Dominerer i vinter
Antall sykdomstilfeller av luftveisinfeksjoner har økt i spania, og ellers i Europa, og noen knytter det til XEC-varianten.
-Vi forventer at den nye varianten er sterkere og mer smittsom, men vi vet ikke med sikkerhet ennå. Alt taler for at XEC blir det dominerende viruset i vinter, sier lege Helen Wall, som anbefaler alle som kan og har muligheten til å ta vaksine. Det vil kunne dempe på smerter og ubehag.









