Det spanske trafikkdirektoratet, DGT, kommer ikke til å nekte folk å kjøre bil på grunn av alder, men det har kommet begrensinger i førerkortet til eldre sjåfører.
Det er som kjent en minimumsgrense for å få førerkort, men det finnes ingen maksimumsgrense. I Spania kommer det ingen forandringer på disse hovedpunktene, men det vil altså komme endringer i forhold til eldre sjåførers helse.
Flest dødsulykker
Eldre sjåfører er ikke så utsatt for ulykker som yngre sjåfører. Det kommer av erfaring bak rattet, samt at eldre sjåfører kjører færre mil i året enn de unge. I følge faktaopplysninger fra Mapfre Foundation, har imidlertid sjåfører over 74 år den høyeste dødsraten i trafikkulykker, med 5,3 dødsfall per 100 000 sjåfører.
Dødsraten for sjåfører mellom 30 og 74 år, ligger på 1,9 per 100 000 sjåfører. I alderen 21 til 24 år, er dødsraten på 3,7.
Fikk begrensinger
I 2023 fikk 70 000 sjåfører, hovedsakelig eldre, begrensinger i sine førerkort ved fornyelse. Alle de nødvendige psykofysiske betingelsene ble ikke oppfylt.
De vanligste begrensingene som blir iverksatt, er førerkortets varighet, maksimal hastighet du får kjøre i og radiusen/ hvor mange mil du kan kjøre. Det er altså ingen automatikk at man får fornyet fører for fem år etter fylte 65 år.
Strengere helsekrav
-Ingen får inndratt eller får begrensinger i førerkortene alene på grunn av alder, men det vil bli strengere krav til helse, forklarer Pere Navarro, generaldirektør i DGT.
Pere Navarro påpeker, at begrensningene ofte blir at sjåførene kun får kjøre innen radius på 30 kilometer, og at man i realiteten kun får kjøre til dagligvarebutikken, legen og apoteket.
For strengt?
Synsproblemer, hørselsproblemer, kognitive utfordringer i forhold til hukommelse, mobiltetsproblemer og kroniske sykdommer, som diabetes og hjertekarsykdommer, kan påvirke kjøreevnen.
Det er Certimedic, som evaluerer sjåførenes fysiske og psykiske helse på oppdrag fra DGT.