Spanske forbrukere setter bokstavelig talt mest pris på Mercadona og Dia når man blir spurt om hvilken dagligvarekjede de syns er best å handle i.
I en rapport utarbeidet av Deyde Datacentre, kommer det klart fram at Mercadona er en klar vinner. 34,6 prosent er av den formening at Mercadona er den beste supermarkedsskjeden.
Lidl og Carrefour
På plassen etter Mercadona, finner vi Lidl og Carrefour. Disse to kjedene får henholdsvis 21 prosent og 14,2 prosent av stemmene. Det som man skal merke seg her, er at både Lidl og Carrefour kutter forspranget og tar innpå Mercadona når det gjelder popularitet.
Det valencianskbaserte selskapet Mercadona, er generelt sett populær over hele Spania, men blir slått av Eroski i Galicia.
Antall butikker
Rapporten omhandler også attraktivitet opp mot antall butikker. I den sammenligningen vinner ikke Mercadona, men seierherre er kjeden Dia. Kjeden får 13, 67 prosent av stemmene sammenlignet og basert på antall virksomheter.
Mercadona får i den sammenhengen seks prosent.
Kjeden Coviran, som ikke er tilstede over alt i Spania, er også populær. 7,83 prosent får butikkjeden. Spar er på fremmarsj, og sikrer seg tredjeplassen. Når antall butikker legges til grunn.