Spanske forbrukere føler seg lurt. Årsaken er at dagligvareprodusentene driver med krympflasjon.
Krympflasjon er når et produkt får mindre innhold uten at dette gjøres kjent samtidig som prisen opprettholdes eller blir høyere. De siste årene har dette vært et smart trekk fra produsentene, for å tjene mer penger.
Mange produkter
En sjokoladeplate som kanskje var på 200 gram og kostet to euro, kan nå koste det samme, men platen er kun på 150 gram.
Det finnes mange andre eksempler: Vaskemiddelpakker har fått opptil 22 prosent mindre innhold. Det samme med frokostblandinger.
Egentlig lureri
-Denne strategien er svar på prisøkningen, og man justerer kostnadene sine uten å sette ned prisen. Det er egentlig lureri, sier Javier Cuervo, professor i bedriftsøkonomi ved UNIE Universitet til avisa 20 Minutos.
Professoren mener at forbrukerne blir lurt, fordi produsentene ikke mer endringene sørlig godt på emballasjen. Det tar tid om forbrukerne i det hele tatt merker at de får mindre igjen for pengene sine.
Ny lov?
I en undersøkelse foretatt av Ipsos sier 60 prosent av spanjolene at det er uakseptabelt det som dagligvareprodusentene, og for så vidt andre produsenter, driver med. 54 prosent sier at de oppdager jukset.
Undersøkelsen fastslår at forbrukerne i størst grad blir lurt når det gjelder snacks, brød, pasta, ris og sjokolade.
Krympflasjonen har nådd skrivebordet til den spanske regjeringen, for nå foreslås det at det kommer en ny lov, som skal tvinge produsentene til å informere forbrukerne til tydelig å merke pakkene når det blir reduksjon i innholdet når prisen opprettholdes eller blir høyere. Spørsmålet er om lovforslaget blir vedtatt.