Dette er hovedbudskapet i den nye spanske loven som EU også initierer: Reparer før du kaster! Her er loven som kanskje kan spare deg for tusenvis av euro hvis vaskemaskinen, støvsugeren eller mobiltelefonen din går i stykker.
EU-kommisjonen, og for så vidt også de spanske lovgiverne,har satt seg lei på at de spanske forbrukerne ikke får reparertfeil på vaskemaskin, oppvaskmaskin eller kjøleskap, etter at garantien er utløpt. Den spanske forbruker sitter simpelthen med «skjegget» i postkassa, for det finnes det knapt et sted å få reparert disse produktene.
Situasjonen er velkjent: Et apparat går i stykker og når du ringer teknikeren forteller han deg at du må bytte et par deler.I tillegg kommer reiseutgifter, så det blir veldig kostbart. Du render raskt opp med å kjøpe en ny enhet i stedet for å reparere den gamle, som er en løsning som ville ha spart degnfor hundrevis av euro, hvis det ikke var for den høye prisen på reservedeler.
Oppdatert lov
Dette problemet er over. Den europeiske union, EU har nylig oppdatert loven om rett til reparasjon, godkjent i april 2021, for å inkludere nye rettigheter for innbyggerne og tilpasse regelverket mer til den nåværende virkeligheten. Produsentenehar plikt til å levere reservedeler og ha dette på lager til en anstendig pris.
Medlemslandene, som Spania, har nå to år på seg til å innlemme en regel som fremmer sirkulær økonomi og sparing i sin lovgivning.
De nye tiltakene om rett til å reparere, tar sikte på å redusere avfall og styrke reparasjonssektoren, noe som vil lette reparasjon av varer til en rimeligere pris.
Må stille opp
På denne måten vurderer de nye forskriftene for eksempel, at produsenter må stille “reservedeler og verktøy til en rimelig pris” tilgjengelig for forbrukerne, og at de vil få forbud mot å “hindre bruk av brukte eller nye reservedeler”, av uavhengige verksteder. Man kan heller ikke nekte å reparere et produkt utelukkende av økonomiske årsaker eller fordi det tidligere ble reparert av tredjeparter.
EU i Brüssel, fastslår videre at den juridiske garantien for reparerte varer kan forlenges med ytterligere ett år. Når perioden avsluttes, vil produsenten fortsatt være forpliktet til å reparere blant annet vanlige husholdningsprodukter og smarttelefoner.
Forbrukere vil også kunne “låne en enhet mens deres blir reparert eller velge en renovert enhet som et alternativ hvis reparasjon ikke er mulig.”
Den fornyede lovgivningen krever også at hver stat skal utvikle “minst ett tiltak for å fremme reparasjon, for eksempel kuponger og reparasjonsmidler, gjennomføre informasjonskampanjer, tilby reparasjonskurs eller støtte reparasjonsplasser i samfunnet”, sies det i vedlegget lovendringen.
Ifølge EU-kommisjonen gir for tidlig deponering av forbruksvarer «261 millioner tonn CO2-ekvivalente utslipp, forbruker 30 millioner tonn ressurser og genererer 35 millioner tonn avfall i EU hvert år». Forbrukere taper også “rundt 12 milliarder euro i året ved å erstatte varer i stedet for å reparere dem.” Regelen trådte i kraft for nylig.