Togstrekningen Alicante-Madrid-Alicante, opplever stor trafikkvekst. Bakgrunnen er økt konkurranse og at lavprisselskapene har kommet inn i markedet.
Sammenlignet med 2022, økte trafikken på nevnte strekning med hele 44 prosent samlet, viser tall fra National Commission on Market and Competition (CNMC).
En rute bedre
2 995 121 passasjerer benyttet seg av toget på ruta Alicante-Madrid-Alicante i fjor.
Det er kun ruta Madrid-Valencia-Madrid som har større økning enn Alicante-ruta til den spanske hovedstaden.
Selv om Ouigo ikke kom inn i markedet før i mars og at selskapet Ivyo heller ikke har et helt år bak seg, er altså tallene svært positive. Fortsatt er det statlige selskapet Renfe med selskapet AVE som har frakter flest passasjerer – 64 prosent.
Ouigo har 18 prosent markedsandel og Ivyo har 4,8 prosent.
Lavere priser
Det at de to lavprisselskapene har kommet på banen har ført til at billettprisene har sunket. I gjennomsnitt ligger de på mellom 22 og 35 euro, som er en del lavere enn tidligere.
Toget er mektig populært på denne strekningen om vi sammenligner med fly. Toget har en markedsposisjon på hele 84,3 prosent sammenlignet med fly.