Influensere får stadig en større rolle i sine anbefalinger om forskjellige produkter i det spanske markedet, noe som har ført til at universitetet i Alicante, retter en «advarende finger» mot farene ved selvmedisinering. Dette under en fellesbetegnelse som «doktor- Google».
Det er brukerne av det digitale samfunnet som benytter Googles oppslagsverk til å få hjelp til å stille sin «egen-diagnose» og tilhørende medisinering. Det får Ana Ibanez, professor i sosialpsykologi ved Universitet i Alicante, til å advare om farene ved selvmedisinering.
Avhandlingen til professor Ana Ibanez, omhandler «overinformasjon» kombinert med manglende kritisk analyse mellom informative og overbevisende budskap, som ofte kan skape usikkerhet og forvirring.
Mer tilgjengelig
Denne type informasjon kan føre til en selvmedisinering, som i verste fall er feil for pasienten, og som samtidig på sikt kan ramme folkehelsen, fortsetter hun.
Helserelatert informasjon blir stadig mer tilgjengelig over internett. Det er spesielt viktig at folk er godt utdannet og kan skille mellom pålitelige informasjonskilder, og dette spesielt hvor kunstig-intelligens, AI, får en mer og mer fremtredende plass.
Presis kommunikasjon
Ana Ibanez tar også et oppgjør med farmasøytisk sektor, apotekene, bedriver forvirrende og uetisk markedsføring av sine produkter. Produktene svarer ikke nevneverdige til lovede helsemessige forbedringer.
I sin doktorgradsavhandling, maner professor Ana Ibanez hele legemiddelsektoren om det medansvaret som påhviler alle.
-Klar, presis, etisk kommunikasjonsform og innhold, skal til advarer professoren.