Bystyret i Zaragoza har vedtatt å innføre ganske omfattende endringer for de som kjører «to-hjulinger» i trafikken i byen.
Endringene innebærer at de som sykler, og de som kjører elektriske sparkesykkel og enkle scootere, må skaffe seg forsikringer.
Innføres nå
Vedtaket som innføres nå i september, har i sykkel-kretser vakt stor oppmerksomhet og hoderystende kommentarer. Ikke bare må de syklende ha ordnet med forsikringer, men det blir også obligatorisk og benytte godkjent hjelm under sykkelturen.
De som ferdes på sykkel, elektriske sparkesykler og scootere, må også under turen ha med seg forsikringsbevis, enten på papir eller i elektronisk format på mobil, slik at politiet kan kontrollere at alt er i orden.
Kjøretøyene skal også ha front og baklys, som vil bli kontrollert.
Snakk om sikkerhet
Zaragozas rådmann, Tatiana Gaudes, uttaler i de lokale mediene at beslutningen i bystyret dreier seg helt om «innbyggernes sikkerhet». Det gjelder alle, både de som har et kjøretøy og for de som bruker apostlenes hester.
Zaragozas sosialistparti stemte imot forslaget, og beskriver forordningen som et skritt tilbake for byen.
Lokale sykkelgrupper og foreninger er også samstemte i sin kritikk mot innføring av denne forsikringsordning. Sykkelrettighetsgruppen, El Colectivo Pedalea, protesterer også mot at det skal innføres en maksimumshastighet på 30 kilometer per time, inne i byen Zaragoza.
Harmonerer dårlig
El Colectivo Pedalea påstår at innføringen av dette byråkratiske lovverket, vil redusere veksten i denne gruppa, som ønsker å benytte sykkel som fremkomstmiddel.
De påpeker også at byens sentrum, som vil bli et «lavutslippsområde» når biltrafikken skal reduseres, vil få en økning i trafikkbilde av sykler og elektriske scootere. Dette harmonerer dårlig med nye restriksjoner for de syklende.