Spanske myndigheter har endret loven om markedsføring av alkohol rettet mot mindreårige. Erkjennelsen av at alkoholdige drikker er altfor lett tilgjengelig for den «yngre garde», er en av hovedårsakene til den foreslåtte endring. Det skal bli vanskeligere for de yngste å få tak i alkohol.
Når dette initiativ nå er godkjent i den spanske regjering, innrømmes det på regjeringshold at undersøkelser viser at det er liten endring i drikkevaner, om en kan bruke et slikt utsagn, for de unge mellom 14 og 18 år.
Liten økning
I 2002 innrømmet 76,6 prosent ungdommer i denne aldersgruppe at de hadde konsumert alkoholdige drikker. Den samme undersøkelse ble foretatt nå i 2023, hvor tallet 75,9 prosent.
Målet med denne endring er å forby salg av alkohol i alle utdanningssentre og samtidig å eliminere skjult alkoholreklame rettet mot mindreårige.
Tilgjengeligheten
Professor Miguel Marcos ved Universitet i Salamanca, som har sitt fagområde knyttet til indremedisin, mener at lovendringen skyldes den høye grad av tilgjengelighet de unge har til alkohol i Spania.
I Spania har man ikke brukerundersøkelser om alkohol for barn under 14 år, men professoren viser likevel til at barn helt ned 12-13 års alderen har smakt alkohol. Denne aldersgruppa kommer i fra familier hvor foreldrenes alkoholforbruk er høyere enn normalen i den spanske familien.
Samfunnsrollen
Den spanske helseminister, Monica Garcia, støtter lovforslaget fullt ut, og forteller at spanske ungdommer drikker mer alkohol enn ungdommer i sine naboland. Helseministeren viser til Island, som gjennomførte en tilsvarende endring i alkoholloven, rettet mot ungdommen. Andelen av unge mennesker, som har drukket alkohol på Island, har falt drastisk i de to siste ti-årene.
Fagforeninger knyttet til produksjon av øl, brennevin og vin, kommenter lovendringen på flere forskjellige måter, mest knyttet til produsentenes rolle i det spanske samfunnet. Alkoholkonsumet i Spania kan sees på ut fra i mange ulike synsvinkler. De store produsenter av alkohol er de selskapene som støtter forskjellige idretter, og spesielt fotball i Spania.
Økonomiske støtte-ordninger som nettopp gagner ungdommen. I tillegg til dette, støtter alkoholprodusentene «gjestfrihetssektoren», altså barer og restauranter, med betydelige midler innom inventar, som tappekraner, bord, stoler og parasoller.
Mange sysselsatte
Spanske serveringssteder sysselsetter 1, 76 millioner mennesker på 300 000 steder, hvor det omsettes for 122 862 millioner euro. Bransjen påpeker, at ungdommen som omhandles i det nye loven om alkohol reklame, ikke blir servert i deres utsalgssteder. Omsetningen i «gjestfrihetssektoren» utgjør seks posent av det spanske brutto nasjonalprodukt, BNP.
Lovendring er ikke formelt godkjent ennå, den skal igjennom Deputertkammeret, eller Underhuset.
Lovforslaget har fått bred støtte fra folkehelseinstitusjoner og legeforeninger. FIAB, foreningen for mat- og drikkevareindustrien støtter også lovendringen, så ,ovendringen kommer.