Konkurransen i den spanske dagligvarebransjen har blitt tøffere. Spesielt er de tyske kjedene Aldi og Lidl på sterk fremmarsj, og begge åpner stadig nye butikker og tar nye markedsandeler. Nå svarer Mercadona på utfordringene ved å senke prisene.
Mercadona er Spanias ledende dagligvarekjede og de avsetter 150 millioner euro for å møte konkurransen. Beløpet skal brukes til å sette ned prisene på dagligvarer, eller bremse prisoppgang.
Blir billigere
Dagligvarekjeden kunngjorde mandag, at prisene på olivenolje, fisk, brød og pasta i første omgang vil bli billigere.
Prisen på virgin olivenolje kuttes med 14 prosent. Intet annet produkt i den spanske handlekurven har steget mer enn nettopp olivenolje de siste to årene.
Flere priskutt
-Vår innkjøpsavdeling, og alle spesialistleverandørene våre, har samarbeidet godt. Resultatet er lavere priser ut i butikk til forbrukeren, sier Jose Manuel Burguera, som er Mercadonas prisstrategidirektør.
Mercadona, med sine 104 000 ansatte og 3 000 leverandører, vil arbeide videre med å få til priskutt på dagligvarer.