Bomveiene i Spania skaper stor misnøye, og de lokale myndighetene på Costa del Sol, krever nå at man avskaffer ordningen for to bom-motorveier i Málaga-provinsen
De to veiene det er snakk om, er snart de eneste som er igjen i Sør-Spania, faktisk på hele den iberiske halvøya.
Den portugisiske regjeringen planlegger nemlig å skrinlegge avgiftene på Algarvekysten, skriver avisa La Opinión de Málaga. Det aktualiserer at det kan skje noe på spansk side også.
Lokale myndigheter og privatpersoner har i flere år krevd å avvikle bompengeordningen på de eneste bomveiene i Sør-Spania, AP-7 mellom Fuengirola og Sotogrande og AP 46 mellom Málaga og Antequera.
Dette for blant annet å motvirke trafikkbelastningen på kystveien A-7 i Marbella-området. De lokale myndighetene, viser blant annet til mangelen på et jernbanealternativ i vestlige Costa del Sol.
Francisco Salado, presidenten for provinsregjeringen i Málaga, sier til avisa at å kutte ut bompenger vil spare kystbefolkningen for mange utgifter og være et bidrag til å lindre en daglige trafikkbelastningen i området.
(Illustrasjonsfoto)









