Selskapet Travellyze fastslår i en analyse, at Costa del Sol er blant verdens ledene destinasjoner når det gjelder kulturturisme, og området har potensial til å bli enda bedre.
Spesielt står Solkysten sterkt i markeder som Tyskland, Sverige, Norge, Danmark og Storbritannia, ifølge analysen, som er gjengitt på hjemmesiden til Malaga kommune.
Turiststrategier
-Dataene er hyggelige, men også meget viktigefor å tilpasse seg nødvendige turiststrategier. Med det verktøyet som Travellyze har, kan vi tilpasse tilbudene våre for å optimalisere turistopplevelsen på Costa del Sol, sier Esperanza Gonzalez, som er administrerende direktør i Turismo Costa del Sol.
Reisende som er opptatt av kultur har som oftest god økonomi. Reisebudsjettet er mellom 1 000 og 3 000 euro. Det betyr at denne delen av markedssegmentet er det klokt å satse enda mer på.
Kommer godt ut
Historiske og kulturelle opplevelser er ekstra viktig for tyskere og folk fra Norden. Mai og juni er den mest aktuelle tidsperioden for svensker, nordmenn og dansker med tanke på korte turer. Juli er mest relevant om reisen er av noe lengre varighet.
I Internasjonal kommer destinasjoner i Italia og Frankrike hakket foran Costa del Sol, som kommer best ut av ulike spanske reisemål.