Basisvarene i handlekurven har blitt nesten 19 prosent dyrere på ett år. Fra januar 2023 til januar 2024, koster den grunnleggende handlekurven for folk 18,93 prosent mer.
Prisen har økt såpass mye, selv om regjeringen i Spania innførte momsreduksjon på en rekke basisvarer 1. januar 2023. Bare i januar, sammenlignet med desember i fjor, er prisstigningen på de mest vanlige dagligvarene 4,37 prosent, skriver avisa El Espanol, som har fått dataene fra Asufin – Assocation of Financial.
Prislappen i fjor
En gjennomsnittlig handlekurv med melk, egg, bananer, ris, olivenolje, kaffe, brus m.m. koster nå 35, 81 euro. For ett år siden var prislappen 30,11 euro.
En av hovedkonklusjonene i rapporten fra Asufin, er at momskuttet ikke har hatt den positive effekten som regjeringen hadde håpet på.
Dagligvarekjedene, produsentene og transportørene har stukket av med mye av pengene. Staten på sin side har tapt 1 500 millioner euro i momsinntekter.
Laveste pris
Momskuttet kan ha hjulpet noe på inflasjonstakten og at dagligvarene hadde blitt enda dyrere om tiltakene ikke hadde blitt iverksatt. De svarene får man aldri.
Prisene i undersøkelsen er basert på supermarkedenes laveste pris, eller deres egne merker. Såkalt «hvite etiketter» øker mye og står nå for hele 40 prosent av sortimentet i enkelte butikker. Lidl. Aldri og Mercadona er kjedene med flest egne merker i hyllene.
Alcampo og El Corte Ingles har økt prisen mest det siste året med henholdsvis 31, 86 prosent og 21, 68 prosent. DIA, Carrefour og Mercadona kan skilte med en økning på 14,87 prosent, 14,59 og 13, 98 prosent.