Spania innfører nye kjøretøybetegnelser og utsteder nye førerkort. Det er snakk om kjøretøy, som gir 16-åringer muligheter til å kjøre «bil».
Av Bjørn J. Klein
Kjøretøylisensen kalles B1 og er knyttet til kjøretøy som ikke har over 20 hestekrefter eller 15 KW. Disse har også en hastighetsbegrensning på 90 kilometer i timen. Kjøretøytypene det dreier seg om er 4-hjuls og 3- hjulssykler med maksimalvekt som ikke overstiger 400 kg, og at de er elektriske.
Erobret Spania
Pere Navarro, direktør i det spanske veidirektoratet, DGT, opplyser at innføringen av denne lisens B1, knyttet til denne type kjøretøyer, er en utvikling Spania måtte innføre som en konsekvens av at de elektriske sparkesyklene har erobret Spania.
Den spanske regjering vil stimulere ved denne ordningen «det grønne skiftet», slik at 16 åringer kan kjøre de elektriske kjøretøyene, som selges i markedet.
Andre land innom EU har innført tilsvarende ordninger. Tyskland har hatt denne ordningen over tid. Det tyske veidirektoratet har ved analyser knyttet til ulykker og overtredelser, kunne fastslå at dette tiltaket med B1-lisens har ført til en reduksjon i antall trafikkulykker med 22 prosent. Andre overtredelser i trafikksammenheng, er redusert med 20 prosent.
Hastighetsbegrensning
Ordningen om kjøretillatelse som funger i dag, er at 16 åringer i Spania kan kjøre en motorsykkel på 125 ccm med 15 hestekrefter.
Den samme ordning fungerer for 16 åringer innom landbruket, som kan benytte traktor. Hastighetsbegrensningene for disse to kjøretøyene er satt til 45 kilometer i timen.
For 15-åringer kan det også utstedes en AM-lisens, som gir en 15 åring mulighet til å kjøre en moped, eller tilsvarende på kun 49 cc, kubikkcentimeter. Her er også hastighetsbegrensningen satt til 45 km/t.









