På høyden Cumbre del Sol – Soltoppen – ligger Lady Elizabeth School (LES). Med sine mange fasiliteter og bygningsmasse er LES etter nordiske forhold en rimelig stor skole både når det gjelder bygningsmasse og elevtall. Skolen har skandinaviske elever.
Av Øivind Lunde
Vi befinner oss på Costa Blanca, midt mellom Alicante og Valencia og mellom de noe mindre byene Javea og Moraira. Lady Elizabeth School ruver i terrenget. Fra skolegården kan elever og lærere skue utover Middelhavet, og se konturene av Ibiza. Utsikten er nærmest ubegrenset. Og det passer bra med skolens fundament og tankegang.
Mange nasjoner
Ikke mindre enn 1 400 elever fra mer enn 50 nasjoner får sin skolegang her. Utdannelsen følger britisk læreplan og undervisningen er hovedsakelig på engelsk. Det er mange nasjonaliteter representert og 58 flagg som vinden kan ta tak i der skolen ruver i terrenget på Cumbre del Sol.
Elever av britisk og spansk opprinnelse er det flest av og det er et betydelig innslag av elever fra det meste av Europa. Belgia, Polen, Nederland og Tyskland er sterkt representert, men også elever fra USA, Kina og Sør-Amerika.
Pluss seks-sju nordmenn, svensker og dansker.
Flere skandinaver
– Skandinaver vil vi gjerne ha flere av, sier Isabel Fernándes-Lerga, head of marketing ved skolen. Hun er en svært engasjert og dedikert markedsjef.
– Vi er jo en internasjonal skole, et internasjonalt samfunn og jeg har selv gått på en internasjonal skole der det var mange nordmenn, svensker og dansker, forteller hun.
– Skandinaver har ofte er fordomsfri respektfull holdning og bidrar sterkt til harmoni i en smeltedigel av nasjonaliteter, mener Isabel. Så flere nordmenn, svensker og dansker står høyt på ønskelisten. Vi lever i en verden som blir mindre og mindre. I en verden hvor kommunikasjon og dialog blir viktigere og viktigere. I en tid hvor individuelle behov, hensyn og egenskaper blir mer og mer verdsatt. Dette er trender i tiden som LES har et aktivt forhold til.
Omfattende undervisningstilbud
Isabel jobbet ved skolen før pandemien og tok med seg familien fra Madrid og tilbake hit da savnet av LES ble for stort. Og det er tydelig at Isabel elsker virksomheten hun markedsfører – på inn og utpust.
Skolen er i stadig utvikling. Det markedssjefen deler, på inn- og utpust, vitner om at skolen aktivt oppsøker de stadige endringene i samfunnet og på kloden vår, for å tilpasse fagene de tilbyr. Det er ikke mulig ramse opp tilbudene i sin helhet, men de er omfattende og tallrike.
Fag som marinebiologi, grafisk design, kunstig intelligens, gaming, sjakk, badminton og vulkanstudier avslører spennvidden. Også mer business spesifikke studier og innsikt og forståelse av finans og aksjemarked tilbys.
Utenfor klasserommene
Læring utenfor klasserommene står høyt på agendaen. Turer og programmer som skolens samarbeidspartnere og internasjonale nettverk er en del av. Pluss TedXYouth. Tilbudene er mange. Dessuten står svømmeundervisningen høyt i kurs. To svømmehaller har skolen. For øvrig rommer Lady Elizabeth School to biblioteker, idrettshaller, basket bane, tilpassede klasserom for musikk, informasjonsteknologi, barnepleie, fysikk, biologi, kjøkken, studioer, danse og teater. For å nevne noe. Pluss et auditorium som er flittig i bruk og har plass til 400 tilskuere.
Innovativ skole
Begrepet «student life beyond class» står sterkt ved LES. Som en del av det verdensomspennende ILOS – International Learning Opportunities Programmes – er det nesten ubegrensede utvekslingsmuligheter verden over.
«We are getting better at» er et annet begrep som synger i gangene ved LES. Det vil si, det gjør det ikke. Det er forkortelsen WAGBA som brukes. Du vet det er satt fokus på WAGBA når en så ukjent forkortelse gir så tydelig mening for så mange. Skolen har mer fokus på utvikling enn på resultatene i seg selv, og det var noe som tiltalte Per Olsson fra Göteborg. Hans familie hadde et hus sammen med foreldrene i en av puebloene på residentialen Cumbre del Sol. For seks år siden flyttet han og familien på fire hit permanent. ‘
– I og med at skolen lå så nærme, så var det jo veldig naturlig for oss å ta kontakt med LES, sier Per. Den gang var sønnen Christopher seks år og datteren Diana bare noen måneder. Nå er Diana seks og Christopher 12.
Bedre enn britene
-Den gangen snakket Christopher ok spansk, men ikke særlig engelsk. Nå snakker han perfekt engelsk. Lærerne tror faktisk at han er britisk, smiler Per og får høre av dem at han snakker engelsk bedre enn britene. Engelsk er blitt sønnens førstespråk. Søsknene snakker og skriver flytende spansk også og kommuniserer veldig greit muntlig med sin familie på svensk. ‘- Seg imellom snakker de imidlertid spansk, sier Per og legger til at det i samtalene blir flettet inn fler og fler engelske ord. Så han ser ikke bort fra at Diana endrer sist førstespråk hun også. At språk blir viktigere og viktigere, til tross for at oversettelsesprogrammer blir bedre og bedre, er hevet over tvil. Og både Isabel og Per er opptatt av språk og kommunikasjon. Og av den nettverksbyggingen man gjør ved skolen.
Verdifulle nettverk
– Noe som var svært attraktivt for oss da vi vurderte LES, var det nettverket vi så de ville få. Og det har vist seg å stemme, konstaterer Per, som er overbevist over at de kontaktene barna knytter her, vil følge Diana og Christopher langt inn i framtiden. Trolig resten av livet. Per skryter ellers av fasilitetene ved skolen. Store basseng, sportshaller, IT-utstyr, musikkutstyr forteller han om. Og overfor Spania i dag gir han uttrykk for at han er svært fornøyd med at de har uniformer ved LES. ‘- Ja vi følger britiske normer også på dette punktet, bekrefter Isabel. Inntil de blir 16. Da ønsker LES å tilvenne sine elever et samfunn uten uniformer, et liv der man står mer på egne ben og får også da anledning til å ta egne beslutninger i større grad. I sine to siste år ved skolen.
Inkluderer foreldre og foresatte
– Men jeg personlig synes nok at de burde hatt uniformer også da, sier Per. Han er ellers fornøyd med skolens beliggenheten. LES på Cumbre del Sol ligger i et veldig fint og trygt område, slår han fast. Som nevnt er LES opptatt om å være et «community» vel så mye som «bare» en skole. Det skriver Per under på. Han synes samhandlingen med skolen er god og deltar ofte på de mange events skolen inviterer foreldre og familie til. Forestillinger i teatersalen er nevnt. Hyggelige markeringen som sist nå i september da Lady Elizabeth School feiret 36 år med brask og bram. Skandinaviske foreldre har lært engelsk i sin oppvekst. Så når LES inviterer voksne på engelskkurs, så glimrer vi nok med vårt fravær her. Men spansk derimot, det er et tilbud foreldre og besteforeldre for den sakens skyld, har både nytte og glede av.