Elbiler fra Kina oversvømmer det europeiske markeder. Nå har EU bestemt seg for at importen av elbiler fra Kina skal granskes, slik at blant annet spansk bilindustri kanskje kan reddes.
Det var under en tale i Brüssel onsdag, at EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen varslet at subsidieringen av kinesiske biler skulle sjekkes nærmere.
Elbiler viktig
-Elbilproduksjonen er viktig for Europa, men markedet oversvømmes av billige kinesiske elbiler. Prisene holdes kunstig lave ved hjelp av statlige subsidier. En anti-subsidiegranskning rettet mot bileksporten i Kina kommer, sa von der Leyen blant annet.
Den europeiske bilindustrien er utfordret av Kina, som har en stadig større markedsandel i Europa når det gjelder elbiler. Land som Tyskland, Frankrike, Italia og Spania er hardt rammet av dette.
BYD selger bra
Ser vi i det globale perspektivet, så selger kinesiske BYD (bildet) veldig godt. Tesla og BYD har de sju mest solgte merkene i verden. Volkswagen ID.4 kiler seg inn først på en åttende plass.
I juli hadde elbilsalget en markedsandel i verden på 16 prosent. Dette gjelder kun nye biler. Biler fra Kina er godt representert på salgsstatistikkene, ikke bare i Europa, men i hele verden.
Hvis EU lykkes med å bevise sine anklager mot Kina, så det bli høyere tollavgifter på kinesiske biler i Spania og resten av Europa.
Spansk solindustri er også rammet av en konkurransevridning siden Kina subsidierer sine produkter, som selges utenlands slik at Spania ikke blir så konkurransedyktige som ønskelig. Dette skal også sjekkes nærmere.