Det spanske veidirektoratet, DGT, har godkjent nytt elektronisk varslingssystem, som skal erstatte «varseltrekanten». Datoen er nå bekreftet: 1. januar 2024.
Av Bjørn J. Klein
Dette elektroniske varslingssystemet er utviklet i Spania, og kalles LED SOS V16. Dette er kort fortalt en LED-lampe som kan settes på taket av en forulykket bil.
Lampen har et LED-lys, som er godt synlig og som andre biler i nærheten av den forulykkede bilen oppdager. I tillegg til dette aktiveres en elektronisk geolokalisering kjøretøyets plassering, kommuniserer dette til DGT, det spanske veitrafikkovervåkingssystem, som igjen aktiverer, tilknyttede varslings systemer.
Varselenheten har et SIM-kort, og dette SIM-kortet er knyttet opp mot bil og eier.
Når ulykken er ute, vil overvåkingssystemet raskt finne ut hvor bilen geografisk befinner seg. Det er det spanske nasjonale telefonselskapet som vil drifte løsningen på vegne DGT.
Enheten festes til taket på bilen med en magnetanordning. Denne er innebygd i selve enheten.
Behovet for en slik løsningen har vært uttrykt lenge, og grunnen til det er at det har forekommet mange svært alvorlig ulykker ved utplassering av «varseltrekanten». I Spania er den i bruk i en såkalt pilotperiode nå, men EU signaliserer at de vil benytte et slikt system fra 1. januar 2026. Spania dr altså langt tidligere ute enn EU i denne saken.









