AVE-strekningen Madrid-Barcelona kan i dag 20. februar feire 15-årsjubileum. På disse årene har selskapet Renfe fraktet 140 millioner passasjerer.
Strekningen tar 2 timer og 30 minutter, og den har blitt umåtelig populær.
For 15 år siden hadde togstrekningen 17 avganger. Nå er antallet opp i 54 per dag.
I 2008 benyttet 5,7 millioner passasjerer AVE-toget mellom de to spanske byene. I 2022 var tallet kommet opp i 12,1 millioner.
Et annet positivt trekk, er at alle togturene har bidratt til kraftfull reduksjon av CO2-utslippene.









