Presset på spanske sykehus har økt de to siste ukene. Det er spesielt corona, influensa og bronkitt som dominerer sykdomsbildet og som fører til sykehusinnleggelser i større omfang enn på lenge.
Bare den siste uke har antall coronasyke, som har behov for intensiv pleie på sykehus, fordoblet seg. Det er primært personer over 45 år som blir lagt inn.
Mange barn mellom 0 til 4 år legges også inn disse. De fleste har fått bronkiolitt.
En del voksne er sykehusinnlagt med høy feber knyttet til influensa og bronkitt.
I gjennomsnitt ligger de voksne pasientene på intensivavdelingen i fire dager, mens totalt sett er liggetiden på seks til sju dager. Barn klarer seg med fire dager med innleggelse i gjennomsnitt.
I spanske klasserom er fraværet merkbart høyt om dagen. Det samme i barnehagene.
Oppblussingen av luftveisinfeksjonsvirus var ventet. Det samme med influensa. Det forventes å avta når vi kommer til mars.









