Den spanske regjeringen sløyfet moms på basismatvarer fra nyttår. Oppfatningene er delte, hvor effektivt det har vært, men situasjonen hadde uansett vært verre om tiltaket ikke hadde kommet.
Det som imidlertid ødelegger for effekten av momsreduksjonen er den nye plastavgiften. Avgiften bidrar nemlig at prisene på en rekke emballerte produkter går opp, og det vil si alle som er pakket i plast. I tillegg er det avgift på all plast som ikke kan gjenbrukes.
Lederen for supermarkedene i Valencia-regionen (Asucova), Pedro Reig er blant de som klager på, at plastavgiften kom akkurat nå, som folk sliter som mest rent økonomisk. Han sier:
-Spania er det eneste landet som har innført plastavgift nå. Det kunne vært utsatt, selv om den er viktig med tanke på det grønne skiftet. I utgangspunktet skulle avgiften legges på all emballasje som ikke kunne resirkuleres, men det er ilagt en avgift på all engangsemballasje. Det er i seg selv beklagelig.
Spesielt emballasje på frukt, oliven og en rekke andre produkter har økt i pris på grunn av den nye avgiften.
Samtidig kommer det opplysninger i spanske medier om at dagligvarekjedene ikke har innført momsreduksjon på en rekke matvarer solgt på nettet. I alt 24 produkter har forbrukerorganisasjonen OCU avslørt ikke er momsnedsatt som de skal. Det er kjedene El Corte Ingles, Carrefour og Alcampo som er de verste synderne i så måte. Syndet skal også Dia og Mercadona ha gjort i denne saken, men i mindre grad enn de tre førstnevnte butikkjedene.
(Illustrasjonsfoto)