Rådmannen i Benidorm, Jose Ramon Gonzales de Zarate, forteller at byen tester ut elektriske busser. Bussen skal testes i selve byområdet i Benidorm, hvor den skal frakte passasjerer mellom de mest belagte parkeringsplassene, hvor det er buss-stopp.
Bussene har en rekkevidde på 350 kilometer og en ladetid på tre timer.
Det skal foretas en reel test av bussen, og tekstmaterialet skal knyttes sammen med målsetningen om å redusere utslipp av fossile gasser, redusere støy og en vurdering av kostnadsreduksjon totalt. På årsbasis vil en buss som driftes på diesel slippe ut 146 tonn med CO2, etter et forbruk 47.000 liter drivstoff. For elektriske busser er det intet utslipp.
Testbussen har 27 sitteplasser, 54 stående pluss to plasser for personer med redusert mobilitet.
Den elektriske bussen er av typen MAN Lyons 12E. Kjøpsprosessen er allerede startet og målet er at flere skal være i drift fra tidlig 2023.
Den kommunale investeringen er på 1 040 000 euro.
Ifølge rådmannen jobbes det parallelt med utstedelse av busskort, hvor kortet kan brukes gratis mellom klokka 10 00 og 14 00. 1 250 kort er allerede aktivert og de er utstedt først og fremst til folk fra 65 år og eldre Like mange kort er utstedt til skoleungdom. I køen for flere kort ligger det nå bestilling på 1 000. Normal pris på kortet vil være 10 euro i måneden ved bruk av bussen innom byen Benidorm.
Bystyret i Torrevieja har på sin side lagt ut en anbudsinnbydelse til transportselskaper for drifting av busstransporten i byen. Kun et selskap svarte på anbudet, Solaris Bus Iberica.
Anbudet gjelder drift av 32 busser i 10 år i det sentrale Torrevieja.
Forhandlingen om pris ble tøffere en antatt for bystyret, for prisen steg fra august til september med 10 prosent, slik at det totalen endte på 17,7 millioner euro. Årsaken til prisstigningen er blant annet konflikten mellom Ukraina og Russland, hvor usikkerheten i prisen på drivstoff var avgjørende for prisstigningen.