En av åtte voksne som har vært smittet av Covid sliter fortsatt med ettersykdommer, kalt «long-covid». Dette kommer fram i en undersøkelse som er foretatt i Nederland og som er gjengitt i tidsskriftet The Lancet.
De mest vanlige ettersykdommene er:
- Bryst og pustesmerter
- Muskelvond
- Skjelettplager
- Tap av lukt og smak
- Generell tretthet
Undersøkelsen er justert for stress og andre svingninger i folks liv, slik at resultatene skal bli mest mulig korrekte.
76 422 har deltatt i studien og gjennomsnittsalderen var 53,7 år.
Andre typiske symptomer på Covid, som tørrhoste, hodepine, svimmelhet og magesmerter har vist seg å forsvinne gradvis, etter at den akutte fasen er over.
Siden undersøkelsen ble foretatt fra mars 2020 til august 2021, altså i en tidlig fase, er ikke vaksinasjonen og omicron-viruset hensyntatt nevneverdig. Det svekker studien noe, men fasiten sammenfaller likevel ganske godt med andre undersøkelser og erfaringer fra andre land. Blant annet Spania og Norge.









