Spania beveger seg sakte, men sikkert mot et kontantløst samfunn. Imidlertid er landet fortsatt en sinke i forhold til andre europeiske land når det gjelder å kvitte seg med kontantene. Det sitter dypt i den spanske folkesjela å betale med sedler og mynter.
Opplysninger fra den spanske sentralbanken, ble det registrert at 82 prosent av alle betalinger i Spania ble utført kontanter. Som sammenligning var prosentandelen i for eksempel Nederland 34 prosent.
35,9 prosent av spanske innbyggere bruker kontanter som det vanligste betalingsmiddelet. Det brukes stadig mindre fysiske penger, spesielt i storbyene og blant unge mennesker. Her bruker allerede 54,1 prosent debetkort.
Det finnes nå 49 481 minibanker i Spania. I 2008 hadde landet 61 714 minibanker. Nedgangen er altså stor, og det forventes at trenden vil fortsette siden vi bruker mindre og mindre kontanter. I 2019 ble det foretatt 908 590 operasjoner via spanske minibanker. Året etter var antallet falt til 624 664. Tallenes tale er altså klar.
I Spania finnes det 86,2 millioner debet- og kredittkort. Det er ganske nøyaktige dobbelt så mange som for 2 år siden. Utviklingen går den rette veien.
-Spania får et kontantløst samfunn etter hvert. Det finnes programmer og intensjoner i hele EU om at kontanter skal vekk. Det er bare innen enkelte bransjer, som restaurant, privat omsorg, landbruk og noen andre som opprettholder kontantprinsippet inntil videre, sier professor i økonomi ved Open University of Catalonia (UOC), Elisabet Ruiz.
Motstanderne av et kontantløst samfunn påpeker ønsket om at folk skal ha frihet til å gjøre som de vil, ønsket om anonymitet og ha full rettssikkerhet. Frykten for å bli hacket og miste kontroll nevnes også som argumenter for å beholde kontantene. Det er nok likevel en kamp som er tapt.









