For å underbygge viktigheten av å la seg corona-vaksinere har spanske helsemyndigheter offentliggjort interessante tall. Det viser seg nemlig at seks av ti pasienter som er innlagt på sykehusenes intensivavdeling er uvaksinerte.
For øyeblikket ligger 2 260 pasienter på sykehus i Spania med COVID 19-relaterte sykdommer. Tallet øker med omtrent 100 pasienter per dag.
Antallet pasienter på intensivavdelingene er 447, som er en økning på ca. 20 per døgn om vi ser på den siste uka.
Presset på sykehusene er stort, men det er foreløpig ingen tegn til krise og kollaps.
I tillegg til disse tallene, ble det registrert 6 667 nye corona-smittede i Spania. 30 nye dødstilfeller ble lagt til statistikken. Totalt for Spania er smitteraten 97 per 100 000 innbyggere.
Det er altså primært de uvaksinerte som fyller oppå sykehussengene for øyeblikket, derfor gjentar myndighetene oppfordringen om å la seg vaksinere. I Spania er 90 prosent av befolkningen vaksinert to ganger. Vaksinasjonen med den tredje corona-dosen er også i gang.









