Sjømatrådet ønsker å øke salget av torsk og skrei i Spania, derfor skal det satses 15 millioner norske kroner på markedsføringen av norsk sjømat i 2022.
Tidligere brukte Sjømatrådet aviser og magasiner når skulle markedsføre fiskeproduktene over den spanske befolkningen, men nå er det nye tider. Influensere og bloggere skal skrive hvor fortreffelig torsken og skreien fra Norge er.
-Influensere er veien inn i sosiale mediere. De har allerede en stemme eller betydning i det de jobber med og kan formidle fakta videre for oss, sier direktør for globale operasjoner i Norges Sjømatråd, Børge Grønbech til nettstedet Intrafish.
I overkant av 300 millioner kroner skal Sjømatrådet bruke i 2022 på å markedsføre norsk sjømat, i første rekke laks, torsk, skrei og skalldyr, i utlandet. Det er snakk om å bruke penger i 30 land. Nivået på markedsbudsjettet er ganske likt årets budsjett.
(Illustrasjonsfoto)