Sykehusene i Alicante-provinsen behandler personer helt ned i 13-årsalderen etter at de har forsøkt å ta sitt eget liv. Antall selvmord i provinsen er økt med 30 prosent det siste året. Trenden er den same i stort sett alle spanske regioner.
Selvmord er nå den fremste dødsårsaken i Spania blant personer under 50 år om vi ser bort i fra sykdommer. Det er flere som begår selvmord enn det dør mennesker i trafikken.
Sykehuslegene er rimelig sikre på at økning i antall selvmord og selvmordsforsøk, er et resultat av coronapandemien. Tidligere var det unge mennesker på 18 år og eldre som ble innlagt etter at de hadde forsøkt å ta sitt eget liv. Nå er altså aldersgrensen forskjøvet kraftig. Det var forventet at eldre mennesker skulle være de første som ble mentalt syke under kriser, men slik er det altså ikke denne gangen.
Stengte skoler, mangel på fritidsaktiviteter, karantene og dårlig familieøkonomi på grunn av coronapandemien har fått langt verre utslag enn man hadde trodd. Nå oppfordres det fra flere hold om at det må satses mer på forebyggende tiltak blant unge og at sykehusene får flere sengeposter til disposisjon.
Fra januar til mai i år tok 56 personer livet sitt i Alicante-provinsen. 20 av disse var under 50 år. Det er oppgangen i de yngre aldersgruppene som gir grunn til størst bekymring. Det er flere unge kviner enn unge menn som blir syke.
Hjelpetelefonene opplyser at de har hatt en økning i antall henvendelser på 26 prosent det siste året.
I tillegg til at antallet selvmord og selvmordsforsøk har økt, så har spiseforstyrrelser, angst og depresjon blant unge mennesker også økt mye det siste året.









