Alle som har kjørt bil i det såkalte «Albir-krysset», som ligger mellom Albir og Alfaz del Pi, vet hvor vanskelig det kan være. Nå skal nye rundkjøringer i området rydde opp i utfordringene som trafikantene har hatt i mange år.
«Albir-krysset» går på folkemunne under benevnelsen «helveteskrysset» på grunn av et svært krevende kjøremønster – uansett i hvilken retning man kommer og skal. Det er mange ulykker på stedet.
Ingen gangbro
I 2018 skulle egentlig Alfaz del Pi kommune ha startet byggingen av en gangbro over N-332, slik at de gående skulle få bedre vilkår. Dette ble det ikke noe av, selv om prosjektet lå inne i kommunens infrastrukturplan.
For å kunne bygge to nye rundkjøringer, har kommunen vedtatt at 250 kvadratmeter i området må eksproprieres. Området ligger der N-332 møter Avenida Sant Pere, gata som går opp til Hotel Albir Garden og Lidl.
Deles i to faser
Prosjektet skal deles i to faser, hvor den ene allerede har startet. Det gjelder en sykkelsti på Constitution Avenida samt rehabilitering av Cami de la Mar. Det nåværende krysset mellom de to gatene blir gjort om til en ny rundkjøring. Anbudsprosessen er i gang.
Den andre fasen blir å koble Cami de La Mar sykkelstien sammen med Avenida del Albir, til krysset med Cami Vell`Altea. En ny rundkjøring kommer da i skjæringspunktet med Cami de la Mar og Avenida Sant Pere. Anbudspapirene her skal etter planen sendes ut i neste måned.
Koster 10 millioner
-De nye rundkjøringene bil forbedre forbindelsen mellom Albir og Alfaz del Pi, påpeker kommunens talsmann, Toni Such.
Investeringen er estimert til 10 millioner euro. Halvparten av summen kommer fra det såkalte ERDF-fondet, som er ett av mange EU-fond.











