Om du ønsker det, så kan du fra torsdag 1. juli legge bort den gamle varseltrekanten som alle skal ha i bilen. Fra da av er det nemlig lov å bruke såkalt V16 lys.
V16 lys lyser gult og skal settes på kjøretøyets høyeste punkt når uhellet er ute. Det vil si biltaket.
Det gule lyset syns bedre under alle typer værforhold sammenlignet med en varseltrekant. Ikke minst fungerer det best når det er mørkt, men det som er like flott, er at det sendes et signal til nærmeste Alarmsentral når du har aktivert lampa.
Fra 1. januar 2026 skal alle biler i EU og EØS ha dette utstyret.
Inntil videre er det frivillig å kjøpe og bruke V16 lys i Spania. Gradvis vil bilprodusentene legge V16 lys inn som en fast del i nye biler.









