De Norske klubbene er midlertidig stengt, og livet i Torrevieja-området er ikke helt som vanlig. SPANIA I DAG har tatt en kjapp rundtur for å sjekke stemningen, som tross alt er god, og livet vender sakte tilbake til normalen.
Av Rikke Iuell Printz
På Facebook-sidene til Den Norske Klubben i Torrevieja kan vi lese:” Klubben har vært stengt fra 13. mars 2020”. Det er mange som har savnet klubbens aktiviteter; middag med dans, bridge og quiz for å nevne noe. Men med alle påbud og forholdsregler, har det vært tilnærmet umulig å holde driften i gang.
Den Norske Klubben på Gran Alacant har en noe mer optimistisk formulering på sine hjemmesider, de håper å kunne åpne for ”enkelte aktiviteter” i løpet av høsten.
Så vi får bare følge med, for det nærmer seg gjenåpning av disse virksomhetene.
Åpent gjennom hele pandemien
I Sjømannskirken i Torrevieja har imidlertid dørene vært åpne gjennom hele pandemien, som SPANIA I DAG har speilet gjennom flere artikler tidligere.
Vi avla kirken et besøk en lørdag ettermiddag, og selv om det under normale omstendigheter nok hadde vært langt flere i kirken, var bemanningen på plass og servering av kaffe og vafler i full sving.
-Veldige heldige
Ved et av bordene sitter venninnene Else Jacobsen og Eva Brath Brodahl. Begge kom til Spania i 2019, og de to føler at de har det langt bedre i Spania enn de ville hatt det i Norge. Eva har artrose, og varmen gjør livet vesentlig enklere for henne.
-Vi er utrolig heldige som har dette stedet å komme til, sier Else.
-Selv om mange av de vanlige aktivitetene har falt bort så kan vi kose oss sammen. Onsdagene er det håndsarbeidsgruppe, og lørdag er det ”åpen kirke”, da kommer vi sammen bare for å prate og hygge oss. Hver søndag er det gudstjeneste.
Sjømannsprest i Torrevieja
Sjømannsprest og daglig leder Anita Dalehavn har 20 års erfaring som prest. Hun kom til Torrevieja i januar 2020. Tidligere hadde hun vært prest i Lillehammer (Hamar Bispedømme).
-Vi kom hit to måneder før Spania” lukket ned”, så jeg fikk en del uventede utfordringer i fanget. Men alt har gått utrolig greit, sier Dalehavn.
Nok å gjøre
Anitas mann, Knut Laasbye, er frivillig i Sjømannskirken og holder på med musikk og kultur – blant mange andre små og store oppgaver!
-Det er nok å ta tak i her, sier han og smiler.
-Vi er stolt over at vi har klart å holde kirken åpen hele tiden, på forsvarlig vis. Før nedstengingen i mars i fjor rakk vi å få med oss de siste store arrangementene: Foredrag med Helge Simonnes og konsert med Steff Nevers. Det var populært, og det var godt med folk. Etter det har det vært stillere – men vi er glade for at vi har kunnet være et møtested, og at vi har kunnet samles til gudstjeneste hver søndag.
De ser begge lyst på fremtiden, og gleder seg til de igjen kan ha vanlig drift uten redusert kapasitet – og uten ansiktsmaske!
(Foto: Else Jacobsen (t.v.) og Eva Brath Brodahl. Begge kom til Spania i 2019, og begge føler at de har det langt bedre i Spania enn de ville hatt det i Norge. Eva har artrose, og varmen gjør livet vesentlig enklere for henne. Og begge er enig i at Sjømannskirken er et særdeles hyggelig sted å væren under pandemien.)
FAKTA
http://dnkto.com/
https://www.dnka.eu/
https://www.facebook.com/sjomannskirken.torrevieja/

Håkon Flaten Håker er ”mannskap” i Sjømannskirken, noe som ifølge han selv vil si det samme som en alt-mulig-mann. Her tømmes oppvaskmaskinen.










