Coronapandemien fører til mange forskjellige utslag. Enkelte varegrupper kan registrere en økning i salget, mens andre har stor nedgang. Blant annet har innbyggerne i Spania drukket mindre alkohol og røykt mindre det siste året.
Bar- og restaurantbesøkene har vært langt færre enn vanlig. Den spanske organisasjonen bak vin, øl og spritsalget oppgir at salget har falt et sted mellom 40-50 prosent siden mars 2020. Det er middels økning i salget til private via dagligvarebutikkene. Det er altså utestedene som har fått smellen og som bidrar til salgsfallet.
Million hektoliter vin
I 2019 ble det solgt 11.07 millioner hektoliter vin – 3, 55 millioner til private. I 2020 var salget 9,06 millioner hektoliter totalt, hvorav 4,57 millioner hektoliter ble solgt til private husholdninger. Øl og spritsalget har i all hovedsak samme trendtendens.
Når det gjelder tobakksalget, så har kartongsalget av sigaretter sunket med åtte prosent. Røyking er or mange en sosial greie og man røyker mindre hjemme.
Restaurantene har solgt vel 50 prosent mindre mat enn normalt, mens takeaway-salget har økt betydelig. Likevel antydes det at nedgangen i salget beløper seg til hele 70 milliarder euro.
Ikke det samme
Professor Rey Juan Carlos ved Universitet Carlos i Madrid påpeker at det å få mat hjem på døra ikke kan sammenlignes med det å gå ut å spise på restaurant.
-Selv om maten og menyen kan være den samme, så skaper ikke takeway den samme hyggelige stemningen og opplevelsen. Miljøet som restauranten skaper sammen med mat og vin, klarer vi ikke å gjenskape hjemme. AV den grunn har folk lidd et smertefullt tap under coronapandemien, mener professoren.
Økte salget
Færre måltider på restaurant, har ført til mer matlaging i hjemmene. Dagligvaresektoren økte salget med 6,4 prosent i fjor.
Som SPANIA I DAG tidligere har omtalt, så har det også skjedd en endring i folks betalingsvaner det siste året. 70 prosent av de som bor i Spania har redusert kontantbetalingene med 70 prosent.
Eiendomstransaksjonene var det også færre av i 2020. Nedgangen var på 30 prosent sammenlignet med 2019.
Sparte mer penger
Til tross mye arbeidsledighet og permitteringer, sparte folk mer penger enn på flere år. Fra januar til september 2020, sparte spanske husholdninger 40 milliarder euro.
Netthandelen økte med opp til 40 prosent. Klær og elektronikk var bransjene som økte mest innen netthandelen.
Etter lock down i fjor steg sykkelsalget i Spania voldsomt. Bare i maimåned økte salget med 30 prosent. Utover året gikk butikkene tomme for alle typer sykler.
Flere Nettflix-kunder
Coronapandemien og restriksjonene førte til at folk måtte holde seg hjemme. Det ble kjedelig og en del av tiden ble fylt med TV-erier og TV-kanaler. Nettflix økte sin kundemasse med 10 prosent til 44,9 prosent. Amazone Prime hadde en økning på 12 prosent til 25,4 prosent. HBO hadde en mer beskjeden økning fra 11,7 prosent til 13,0 prosent. Nyetablerte Disney + gikk fra 0 til 7,9 prosent i 2020.
Leker der barna kan bygge, som LEGO, økte omsetningen med 50 prosent i 2020. Antall solgte puslespill økte med 30 prosent.
Samtidig viser nye undersøkelser at så mange som sju av ti (68,6 prosent) har gjennom pandemien vært redde for å miste et familiemedlem eller noen de er glade i. Salget har antidepressiva har økt med fire prosent. Den mentale helsa til Spanias innbyggere har blitt dårligere under coronapandemien.