SkandiaMäklarna og deretter Bjurfors har hatt en utro tjener i sine systemer. Begge to er seriøse eiendomsmeglerkjeder, som nå må punge ut med store beløp etter at en svensk megler har stukket av med kundenes penger. SPANIA I DAG ønsker å anonymisere mannen siden han ikke er dømt for noen av forholdene.
Den svenske mannen i 60-årene har akkurat startet ny virksomhet med utgangspunkt i Denia på Costa Blanca. Nå advares folk mot å bruke megleren som ikke har noen form for eiendomsmeglerutdannelse. Det er grunn til å understreke at det ikke er uvanlig at det er slik i Spania, der reglene for å selge eiendom, er annerledes enn i Skandinavia. Det er derimot ikke vanlig at selgerne av eiendom stikker av med kundenes penger.
Skylder skatt i Sverige
Avisa Expressen påpeker også i en reportasje at den svenske mannen ikke har noen formell meglerutdannelse, men at han til gjengjeld har vært stamkunde hos den svenske kemneren. Svensken skal ha gått personlig konkurs og etterlatt seg en gjeld 8,7 millioner svenske kroner. Han skylder nå kemneren 990 000 svenske kroner i ubetaltskatt.
Den svenske mannen flyttet til Spania i oktober 2016. Administrerende direktør, Henrik Olaussen hos SkandiaMäklarna bekrefter at det er en pågående prosess overfor mannen. Olaussen skriver i en-post til SPANIA I DAG:
Ble kjent i 2020
-Vedkommende representerte selskapet Svensk Fast SL som SkandiaMäklarna har en lokal franchiseavtale med. Han var ikke formelt franchisetakere uten ansatt megler i Svensk Fast SL fram til 2019. Under høsten valgte SkandiaMäklarna å si opp avtalen med Svensk Fast SL. Ved dette tidspunktet kjente SkandiaMäklarna ikke til noen klager fra kundene.
-I slutten av 2020 ble vi kjent med at det var uteblivne skattebetalinger i noen av de handlinger som megleren hadde hatt ansvaret for. Det gjaldt også saker etter SkandiaMäklarnas tid. SkandiaMäklarna har ikke siden 2019 hatt noe med denne mannen å gjøre.
Jurister koblet inn
-Vi har gjennom våre advokater en pågående prosess og har derigjennom hatt kontakt med vedkommende, som ved flere tilfeller har meddelt at eventuelle uregelmessigheter skal det bli ordnet opp i. Kravene fra vår side står fast til at alle kunders krav er løst.
-Hvis kunder mener de er utsatt for økonomiske uregelmessigheter håndterer vi det på et juridisk og etisk korrekt sett. Vi erstatter de kunder som eventuelt har blitt utsett for noe galt, skriver Henrik Olaussen hos SkandiaMäklarna.
Bjurfors har gjort opp
Etter tiden hos SkandiaMäklarna gikk ferden videre til svenske Bjurfors. Administrerende direktør hos Bjurfors, Fredrik Kullman opplyser til SPANIA I DAG at svensken har lurt noen kunder og at man har betalt tilbake forholdsvis store beløp.
-Vi ønsker ikke å besudle vårt varemerke, så vi har gjort opp for oss overfor kundene, sier Fredrik Kullmann.
-Men hvordan har dere kunne bruke en kar som har en slik brokete forhistorie?
-Vi har sviktet i våre interne rekrutteringsprosesser. Det har vært en kostbar lærepenge for oss og vi gjør alt vi kan for at dette ikke skal skje igjen, for seriøsitet er viktig for oss. Vi beklager overfor kundene og markedet, sier Kullman.
Går på fra franchisetakerne
-Hvordan skal dere få tilbake pengene dere nå har utbetalt?
-I første omgang forsøker vi å få tilbake pengene fra våre tidligere franchisetakere, som er de selskap som vedkommende har vært ansatt i.
Det er ikke kjent hvor store beløp som ikke er betalt videre i de forskjellige eiendomsprossene, men etter det SPANIA I DAG erfarer kan det drei seg om drøye 1,5 millioner norske kroner.
I den svenske avisa Expressen står det svenske ekteparet Göran og Bitthe Forsberg fram og forteller sin svindelhistorie. Det er snakk om 100 000 svenske kroner som den svenske eiendomsmegleren skal slått kloa i. Mannen skulle gå til notaren med pengene, men beholdt dem tydeligvis selv.

Henrik Olaussen, administrerende direktør hos SkandiaMäklarne, opplyser at det pågår en juridisk prosess mot mannen som skal ha svindlet flere kunder.

Fredrik Kullman, administrerende direktør hos Bjurfors beklager at rekrutteringsprosessen i selskapet sviktet da en svenske ble engasjert.
Hovedbilde: En eiendomsmegler som har vært tilknyttet SkandiaMäklarna og Bjurfors skal ha lurt enkelte kunder. Megleren innrømmer administrative feil og lover å betale tilbake pengene. Meglerkjedene har opptrått profesjonelt og har allerede betalt tilbake penger til fl ere av kundene. Kjedene arbeider nå med å få tilbake beløpene hos franchisetakerne. (Illustrasjonsfoto).









