Kanariøyene har i månedsvis tatt imot illegale migranter. I øyeblikket befinner det seg minst 3 500 migranter på øyene, men nå skal disse snart flyttes til det spanske fastlandet og innbyggerne, samt myndighetene, på Kanariøyene trekker et lettelsens sukk. Alle har kommet båtveien til Kanariøyene.
Migrantene bor i provisoriske teltleirer og de hygieniske forholdene er under enhver kritikk. I tillegg har det kommet til konfrontasjoner mellom lokalbefolkningen og migrantene.
Myndighetene på Kanariøyene har bedt sentralregjeringen ordne opp og det ser altså ut som de nå blir bønnhørt. Mange i regjeringen har så langt satt i seg mot å flytte migrantene til fastlandet.
Det er ikke kjent i hvilke leirer på fastlandet migrantene blir flyttet.
I tillegg til omplasseringen av migrantene starter spanske myndigheter med å sende ut migranter fra Senegal og Mauritania.









