Forbudet mot å bruke engangsplast trer i kraft i Spania 1. juli neste år. Loven er nå vedtatt, så det er ingen vei tilbake.
Det heter i loven at engangsservise i plast slik som spisepinner, bestikk, flasker, sugerør og lokk blir forbudt.
Bomullspinner og ballongpinner, som inneholder plast, blir forbudt. Kosmetiske produkter og rengjøringsmidler som inneholder mikroplast skal ikke selges.
Mange i restaurantbransjen har allerede satt i gang tiltak.
Fra 2023 vil takeaway-emballasje ikke lenger være gratis. Det blir avgift på denne type emballasje.
For å få ned bruken av engangsflasker, er alle serveringssteder pålagt å tilby gjestene gratis tappevann. Forutsetningen er at stedet har offentlig godkjent vannkvalitet.
De som bryter loven, kan få bøter store bøter. Bøtene starter på 350.000 euro!









