Land har stengt grensene og flytrafikken er minimal. Når coronapandemien er over, så vil vi se en annerledes bransje, der blant at prisene kan bli mye høyere enn det vi har vært vant med. Ellers kom det hyggelig nyhet knyttet til når en coronavaksine kan være klar.
Norwegian er blant selskapene som har kommet i et økonomisk uføre. Selskapets øverste sjef, Jacob Schram innrømmer at det blir er helt annerledes Norwegian vi vil se den dagen coronakrisen er, så sant selskapet overlever.
-Det blir 40 prosent kapasitet av det vi hadde på det meste, sier Scram til NRK.
Uansett tyder det på at flybillettene vil øke i pris. Spesielt blir det dyrt om ikke flyselskapene får anledning til å booke fulle fly. Fullsatte fly, salg ombord og ekstrabetaling for bagasje, har vært selve grunnpilarene i forretningsmodellen til lavprisselskapene.
-Får vi ikke lov til å ha fulle fly, så lar vi de stå på bakken ellers må de respektive land betale for de tomme setene, sier Ryanair-sjef, Michael O’ Leary.
Luftfartsorganisasjonen IATA mener at det blir vanskelig å starte med flyvninger igjen om passasjerene må holde en eller to meters avstand. IATA frykter at billletprisene kan bli opp til 50 prosent dyrere. IATA organiserer 300 flyselskapet og er en mektig organisasjon i luftfarten.
52 prosent av alle flyvninger til og fra Spania gjøres med såkalte lavprisselskaper.
EU påpeker mandag, at det er lite klokt å bestille flyreiser utenlands nå.
-Vent med bestillinger til verden har fått kontroll over coronaviruset eller til det kommer ny vaksine, sier EU.
Det er håp om ny vaksine tidligst til høsten, men arbeidet går raskere enn forventet. Det opplyste CEPI mandag ettermiddag, og det er en skikkelig gladmelding.