Spania kan fra 2. januar skilte med å ha Sør-Europas største utslippsfrie sone. Det er Barcelona som etablerer en slik sone, for å få ned utslippene.
Det er bileierne som får svi når en 95 kilometer stor sone etableres. Sonen er for eksempel 20 ganger større enn den som er laget i Madrid.
Spania trues med millionbøter fra EU-kommisjonens side for at de ikke følger opp miljøspørsmålene på en aktiv nok måte. 10 000 personer dør for tidlig i Spania hvert år på grunn av for høy forurensning. I Barcelona alene antas det at 350 personer dør tidligere enn nødvendig.
Ved å begrense biltrafikken i Catalonias hovedstad og fire andre nærliggende kommuner, er håpet at utslippene skal gå betraktelig ned. Uten en oblat fra Trafikkdirektoratet, DGT, som viser at bilen er godkjent slipper man ikke inn i sonen. I praksis betyr det at det kun er nyere bilmodeller som får en slik oblat og som kan kjøre inn i sonen.
Frem til 1. april vil ingen bli straffet, men etter denne datoen blir det bøter fra 100 euro og oppover om man blir tatt. 120kameraer er installert for å ta syndere.
I Barcelona kjører 435 000 biler hver eneste dag. Mest trafikk er det på veien C-58, der kjører ca. 70 000 biler daglig.
Barcelona har et godt utbygd offentlig kommunikasjonsnett med sju metrolinjer, 124 busslinjer, hundrevis av taxier og 400 sykler til leie.








