Spanske banker er kjent for at de ikke gir ved dørene overfor kunder som klager, men nå viser det seg at bankene har blitt noe mer ettergivende.
Det er den spanske sentralbanken som opptrer som en slags megler mellom bankene og kundene. Sentralbanken opplyser at bankene ga kundene rett i 36 prosent av tilfellene som sentralbanken hadde foreslått. Bankene bestemmer selv hva de skal gjøre med klagesakene.
I 2017 innstilte sentralbanken på at 6 000 kunder hadde krav på reklamasjon på tjenester og produkter. I en tredjedel av sakene ble altså klagene innvilget. Det er en klar forbedring fra tidligere.









