Castellón i Valencia skal bytte bynavn og vil fra nå av hete Castello´. Man sløyfer altså den siste «n» i navnet.
Bakgrunnen er ønsket om at byen kun skal ha et valensiansk navn. Den spanske versjonen droppes.
Det er politisk flertall for forslaget. Motstanderne av navneskiftet mener at byen fortsatt kan ha to navn – et spansk og et valensiansk – da byen utenfor regionen benevnes på spansk vis. Argumentene holdt ikke denne gangen.
Den tospråklige regionen har hatt og vil sikkert fortatt ha flere slike språkdebatter fremover, men dette er første konkrete tegn på at nasjonalismen også brer om seg utenfor Catalonias grenser.









