Pedro Sanchez (bildet) er Spanias nye statsminister, akkurat som ventet. Sanchez vippet den sittende statsministeren, Mariano Rajoy av pinnen gjennom et mistillitsforslag fredag formiddag.
I praksis betyr det at Spania får en sosialistisk regjering (PSOE) etter flere år med konservative Partido Popular ved roret. PP har hatt makta siden 2011.
Mistillitsforslaget mot Rajoy fikk 180 stemmer. 350 representanter stemte.
Bakgrunnen for mistillitsforslaget er at 29 medlemmer av PP nylig ble dømt til fengsel og store bøter etter en korrupsjonssak. Mariano Rajoy ble selv ikke dømt, men det blir fastslått at han er en del av ukulturen i partiet. Partiet fikk 240. 000 i bot.
Mariano Rajoy er den første statsministeren som må av etter mistillit siden Spania innførte demokrati, etter general og diktator Fransisco Franco falt i 1975.
Det blir ingen enkel oppgave for Pedro Sanchez og PSOE. Partiet har mindretall og må kjøpslå med flere andre partier for å sikre flertall for sine saker. Sanchez er selv omstridt. Han har ledet PSOE i tre katastrofevalg og måtte gå av, men Sanchez har gjort et sensasjonelt come back.
Mistillitsforslaget og regjeringsendringen ender med nyvalg i Spania, men det er ikke bestemt når dette blir. Enn så lenge skal Pedro Sanchez styre landet med et konservativt budsjett. Det i seg selv er utfordrende.









