En rapport har avslørt at en rekke offentlige sykehus i Spania har vært involvert med et selskap som har belastet turister opp i mot det tredobble av kostnaden for medisinsk behandling.
Ifølge dokumenter som er forevist spanske aviser, fungerte International Care Patient Assistance (ICPA) som et mellomledd mellom pasienten og sykehuset, og har hatt mulighet til å sette egne priser så lenge det medisinske senteret fikk sin andel.
I rapporten står det blant annet at Hospital del Mar i Barcelona har en avtale med ICPA hvor sykehuset mottar 55 prosent av det som belastes pasientene. I fjor fikk fler enn 1616 turister behandling på dette sykehuset alene.
Hospital del Mar mottok € 852 000 fra disse behandlingene, mens ICPA belastet pasienten, eller rettere sagt pasientens forsikringsselskap, mer enn dobbelt, noe som til sammen utgjorde 1,8 millioner euro.
Sant Pau sykehus, også i Barcelona, bruker samme firma til å administrere og hjelpe turister, men har ikke en prosentavtale på hvor mye de skal få så lenge omkostningene dekkes. Ifølge tallene som ble avslørt, ser det ut til at pasientene her har blitt belastet enda høyere priser.
I en av sakene hadde en tysk turist fått et hjerteinfarkt og trengte en bypass-operasjon på Sant Pau. Han ble belastet 68.000 Euro for en operasjon som sykehuset normalt tar 19,908 Euro for i henhold til hans forsikringsselskap, og som deretter tok ICPA til retten.
Selskapet har operert på tvers av Spania på mange turiststeder, inkludert sykehus i Marbella på Costa del Sol, Denia, Torrevieja, Valencia, Manacor, Balearene, Portugal og til og med i Tyrkia.
ICPA har mistet mange av avtalene i disse områdene etter at en rekke rettssaker har blitt fremmet av både forsikringsselskaper og pasienter for tilleggsavgiftene de legger til og i visse tilfeller også for å kreve store forskudd fra pasienter.
Både Mar og Sant Pau sykehus forsvarer ICPA, og uttaler at kostnadene er gebyr for tjenesten som tilbys. Begge sykehusene er i stor grad finansiert av den katalanske regjeringen, men har lov til å administrere sine midler.
ICPA har uttalt til spansk media at de til enhver tid har de fulgt rettningslinjene som sykehusene har satt når det gjelder hva som skal belastes turistene.
De slår tilbake på klagene fra forsikringsselskapene og sier at de yter langt flere tjenester enn bare fakturering av pasienter, herunder oversettingstjenester og tolking, støtte til pasienter, oppfølging og etterbehandling.