Forslaget om at det skal bli forbudt å røyke i bilen i Spania kommer opp igjen. Dette forslaget har blitt fremmet tidligere, men blitt nedstemt og i enkelte tilfeller også latterliggjort.
Det er den spanske helseforeningen SESPAS som har anmodet en forandring i dagens lovverk.
Folk røyker generelt mindre i Spania og følgelig røykes det også noe mindre i bilene. Likevel ønsker altså SESPAS å forby røyking i bilen.
Foreningen mener at det fortsatt dør alt for mange av tobakksrøyking og at det derfor er behov for strengere regler. Om SESPAS får gjennomslag er heller tvilsomt, da flere politikere allerede har vendt tommelen ned for forslaget.









