I 2009 måtte den spanske sentralbanken spytte inn hele 53,3 milliarder kroner i banksektoren. 40 milliarder av skattepengene er tapt.
Det var 13 banker som måtte ha krisehjelp. Bankia alene fikk 23 milliarder kroner i støtte.
I utgangspunktet lovte den sittende PP-regjeringen av bankene kunne skulle få lån og at skattepengene skulle tilbakebetales til felleskapet. Nå viser det seg altså at historien er en helt annen.
Så langt har kun 3,9 milliarder kroner blitt tilbakebetalt til statskassen. I tillegg antas det at det vil komme 10,4 milliarder kroner til ved salget av Bankia. Resten av pengene er tapt.









