Spanias innenriksminister, Juan Ignacio Zoldo opplyser at Spania vil forsterke sikkerheten ved enklavene Ceuta og Melila. Sikkerhetsforanstaltningen vil koste ca. 12 millioner euro.
Bakgrunnen for pengebruken er at det viser seg at antall illegale innvandrere har økt med hele 88 prosent i år.
Ca. 9 000 personer, de fleste fra land sør for Sahara forsøkt å komme seg inn i Spania via de to spanske enklavene.
Det ble bygd et dobbelt gjerde i Ceuta i 1999 som igjen ble økt fra tre til seks meter i 2001. Kvaliteten på dette gjerdet holder ikke mål i dagens situasjon.









