Analysefirmaet Prevenis har i en nylig undersøkelse funnet ut at 17 prosent av trafikkulykker med kjøretøy skyldes biler som innvendig holder over 30 grader varme.
Det skriver nyhedsbyrået RTN.
Med så påvirkning er det nærmest livsfarlig å kjøre bil i varme strøk uten noen form for klimaregulering.
For hvis du utsettes for temperaturer på 35 til 40 grader under kjøring tilsvarer det at du har drukket fem øl.
Så snart termometeret når 30, så øker det risikoen for feil med hele 20 prosent, mens reaksjonstiden daler med 22 prosent.
Kort lunte? Sjekk temperaturen
Medisinske eksperter fra flere velansette sykehus i Torrevieja og Valencia advarer om, at varme senker kjøreevnen betydelig.
Ignacio García er lege og spesialist hos trafikenheden på Quirónsalud-sykehuset i Valencia.
Han mener at når vår kropp utsettes for overdrevne temperaturer, så har det inflytelse på den delen av hjernen som regulerer vårt humør, søvn og i noen tilfeller vår reaksjonstid.
Kjør når det er kjølig
Hans kollega, Alfredo Pérez Cortada, som også er lege med spesialisering i trafikk, sier det er best å kjøre om morgenen eller sen ettermiddag, fordi da er det kjøligere.
Ifølge ham bør du også unngå å kjøre om natten. Det er nemlig også viktigt å kjøre i dagslys.









