Siden oppstarten i 1989 har El Meson de la Costa ved strandpromenaden i Torrevieja gjennomgått hele seks utvidelser etter hvert som spisestedets rykte har bredd om seg. I dag satses det på å vise bredden og kvaliteten på tradisjonell spansk mat.
El Meson de la Costa oser av at den har vokst nærmest organisk ut i sine egne grunnvoller. Både kjøtt og fisk står på utstilling i det man kommer på innsiden av restauranten og bodegaens 20.000 vinflasker skulle vel også være nok til å slukke tørsten på de fleste. I spisesalen henger jamon serrano-skinkene i hundretalls fra taket mens den eldste delen av restauranten og bodegaen er kledd i mørk og rustisk tømmerverk.
Sitteplasser til 248
Det er i dag brødrene Jose Javier og Daniel Casto Garcia Legaz som har tatt over stafettpinnen etter foreldrene Jose og Maria Angeles. Når familierestauranten i Calle Ramón y Cajal i Torrevieja er full er det 248 personer som sitter og nyter et bedre måltid.
-Stadig økt etterspørsel har ført til utvidelsene som har ledet fram til det El Meson de la Costa er den dag i dag. På min fars tid var det vanlig at de som bodde i innlandet reiste til kysten for å arbeide under sommersesongen. Og, det var slik vi stadig tilnærmet oss kysten og familiens restauranteventyr startet, forteller Jose Javier Garcia Legaz.
Familiepreg
Familien kommer opprinnelig fra landsbyen Archena – kun 24 kilometer utenfor provinshovedstaden Murica.
-At det har gått bra med restauranten og dens kelnere opp gjennom årene merker publikum. Kjente ansikter gir dessuten restauranten et virkelig familiepreg. Og, her er hele familien involvert. I spisesalene jobber jeg sammen med min bror og far, mens min mor og søster jobber på kjøkkenet. Dessuten har kjæresten min og svigerbror også jobbet her i 18 år. Til og med de fleste kelnerne har vært med oss lang tid. Minst 80 prosent har vært med oss de siste 16-18-20 årene. Ja, enkelte nesten helt fra starten, forteller Jose Javier.
Viktig oppgradering
I februar pusset familien opp inngangspartiet til restauranten, samt varelagrene og toalettene. Det var en viktig oppgradering, ifølge restaurantdriveren.
-Når folk spør meg om restauranten er det vanskelig å identifisere seg med et klart varemerke. Det jeg kan si er at jeg personlig alltid har vært opptatt av kjøttet vi har i restauranten. Kjøttet vårt har nå en modningstid på opptil 120 dager. Det du ser der er ¨vacuno mayor ¨eller ¨vaca vieja,¨ sier Jose Javier og peker bort på restaurantens nylig installerte gjennomsiktige kjøttskap.
80 prosent utlendinger
Restaurantsjefen foteller at spesielt skandinavene er opptatt av at restauranten tilbyr ferske råvarer som de selv kan inspisere.
-De skandinaviske kundene våre er fantastiske og vi er svært fornøyd. I dag er circa 80 prosent av kundene belgiere, skandinavere og sveitsere. Det er også en viktig engelsk koloni her. Før hadde vi fisken stående ute i plastesker som på markedene. Vi hadde alltid en stor fisk på utstilling ved inngangsdøren og folk stakk gjerne innom kun for å ta bilder. Om nettene er restauranten stappende full og vi dekker til et høyt antall bord.
-Hva skiller dere fra konkurrentene?
-Vi skiller oss ut ved å ha kun ferske varer. I tillegg til vår meny forsøker vi dessuten alltid å tilby, fra hjertet, det som er dagens fangst. I dag har vi for eksempel lokale villfisker og hummer som er svært hyggelig priset. Spisegjestene liker å høre om dagens fangst og når de fornøyde er det lett å få både nye venner og trofaste kunder.
Si anbefaler:
Krystallbrød med tomat
Gamba Roja
Crepe med rapphøne
Husets spesialitet; Carne a la piedra